Haji Wahid Ahmad

Haji Wahid Ahmad nama yang sukar saya hilangkan dalam sejarah hidup sebagai belia. Beliau bukan orang besar. Jauh sekali seorang sauadara. Haji Wahid hanya seorang jiran yang mempunyai pekerti seorang abang. Malah kalau saya hendak angkat dia sebagai abang pun tiada siapa tahu!

Ketika saya berada di IKBN haji Wahid antara orang yang membantu melihat emak kalau ada sakit demam. Dia anak seorang Bilal di kampung Sungai Batang. Bapanya Haji Ahmad dimana orang kampung memanggilnya Chu Mad.

Haji Wahid berkahwin dengan sepupunya Hajjah Habsah anak emak saudaranya. Mempunyai 3 anak perempuan dan seorang anak lelaki. Ketika membawa lembunya untuk diberi makan dia akan singgah sebentar di rumah saya. Usianya yang lebih tua adari saya maka hormat kepadanya agak lebih sedikit.

Ketika emak jatuh sakit pada tahun 1980 dia adalah orang yang bersusah payah menghubungi Pak Su saya di Seberang Prai. Haji Wahid juga mengirimkan telegeram kepada saya di Kuala Lumpur. Sukar untuk saya membayangkan jasa beliau kepada saya dan emak. Hanya Allah sahaja yang akan membalasnya.

Malahan andai saya ke Kedah, rumah Haji Wahid wajib saya singgah dan tidur. Malahan pada saya dan isteri serta anak-anak beliau lebih dari seorang abang, Malahan andai saya menelefon untuk ke Kedah dia begitu gembira menyambut kami.

Haji Wahid andai dia datang ke Kuala Lumpur dan sekitarnya akan menghubungi saya. Jikalau tiada aral saya pasti akan bertemunya.

Haji Wahid empat dari kiri

Ulasan