Kedai Gambar Malaysia

Kedai Gambar Malaysia adalah satunya kedai gambar di pekan Sik. Pemiliknya seorang berbangsa Cina. Tahun 1970an masih ramai yang menggunakan filem untuk merakam gambar. Kedai inilah tempat saya menghantar filem untuk dicetak.
Pernah sekali sebelum saya pergi belajar fotografi pada tahun 1977, filem yang dihantar jadi hitam. Rupa-rupanya filem tersebut telah expose kerana saya telah terbuka sebelum diproses.

Harga sekeping gambar hampir seringgit. Jadi waktu wang pun tak berapa ada, maka kerja mencetak gambar tidaklah boleh dilakukan dengan banyak.

Kalau hendak mencetak warna kena tunggu dekat seminggu baru siap kerana tauke kedai itu kena hantar ke Sungai Petani atau Alor Setar.Saya melihat mesin proses filem dan cetak gambar sekitar tahun 1976 di Sungai Petani.

Filem ketika itu masih menggunakan format 120 atau 110mm. Maka kalau nak ambil gambar habis banyak saya guna 10 keping sahaja. Justeru untuk mengabadikan kenangan amat mahal pada zaman tersebut.

Gambar yang dirakan di Kedai Gambar Malaysia, Sik pada tahun 1975

Ulasan