Pekan Selasa

Kegemilangan Pekan Selasa tiada tolok bandingnya. Pekan ini adalah pasar lambak mirip pasar malam sekarang. Namun ia beroperasi hanya pada hari Selasa di kawasan Jalan Cepir. Ia menjadi tarikan masyarakat sekitar daerah Sik membawa ke Belantik.

Kalau musim orang-orang Sik memepunyai rezekinya murah maka akan meriahlah Pekan Selasa. Emak saya biasanya akan ke Pekan Selasa ketika hampir waktu saya pulang sekolah. Menariknya emak akan membawa saya menjamu selera di kedai mamak. Kalau tak silap namanya Maiden. Ketika itu selera tengah tajam maka makanan kedai mamak ini cukup sedap. Namun saya tidak pasti emak membawa berapa jumpa wang kerana harga getah tidaklah mahal sangat. Paling mahal lima puluh sen sekati sahaja. Saya masih ingat emak akan membawa balik ikan Pelotan ( Mayong) seekor untuk dijadikan kari dan kami makan anak beranak dalam dua atau tiga hari. Peliknya, rumah saya tiada peti sejuk, namun masakan emak tidak basi!

Pekan Selasa akan beroprasi dengan meriah menjual berbagai hasil jualan. Paling laku ialah ikan-ikan dari laut. Maklumlah Sik berada di pedalaman Kedah jauh dari laut, maka ikan laut akan menjadi makanan paling istimewa.

Harga barang waktu itu walaupun mahal bagi orang miskin, namun kalau difikir-fikirkan sekarang ianya jauh lebih murah dari bandar. Kuih muih, buah-buahan cukup murah sekitar tahun 1970an. Saya masih ingat, Apom Balik (Apam Balik) saiznya cukup besar harganya kalau tak silap hanya seringgit. Boleh mengenyangkan.

Ada satu keistimewaan di Pekan Selasa ialah penjual ubat yang akan mempromosi jualannya dengan menggunakan speaker. Rasa saya ubatnya membantu orang-orang yang berkunjung ke situ. Boleh dikatakan penjual ubat ini umpama doktor. Tambahan ketika itu daerah Sik belum ada hospital.

Pekan Selasa di Sik umpama pasaraya orang Sik. Mahu apa sahaja terdapat di sini. Ia menjadi nostalgia manis buat saya. Kabarnya Pekan Selasa masih wujud.


Ulasan

Unknown berkata…
Oghang Sik panggil Pekan Selasa tu sebagai 'Kas Selasa'.Ringkasan.La ni ada Pekan Sabtu lak.