Gelap malam

Lampu letrik. Agak pelik bagi saya bila mendengar benda itu. Mana tidaknya sejak saya tinggal di Sungai Batang, rumah saya mana ada lampu letrik. Bila saya balik ke rumah Pak su di Padang Menora, dekat jalan ke Lunas saya merasai terangnya lampu letrik. Kalau emak saya suruh ke sana setiap musim cuti sekolah memang menyeronokkan.

Ketika rumah saya hanya menggunakan lampu minyak tanah. Kalau guna lilin kira orang kayalah kami. Ada waktunya waktu malam kalau nak berjalan ke mana-mana pakai lampu jamong yang di letakkan dalam tong kecil nyalakan api lampu. Tapi bagusnya lampu macam ini boleh menghindarkan serangan Ular Kapak.

Emak saya akan menggunakan lampu minyak tanah dua biji ketika menganyam ata rumbia. Ketika menganyang tikar mengkuang juga emak akan menyalakan dua biji lampu minyak tanah.Kalau orang agak berada sikit mereka menggunakan lampu Gas Solin.

Waktu itu seingat saya pekan Sik sudah ada janakuasa letrik yang diusahakan oleh seorang usahawan di sana. Waktu pagi akan di offkan manakala waktu malam baru di onkan. Rasanya kalau tak silap waktu tengah hari janakuasa ini akan dihidupkan.

Sekitar awal tahun 1980an daerah Sik telah menikmati cahaya letrik oleh LLN (TNB). Sehingga kini  daerah Sik menikmati semua kemudahan itu seperti daerah-daerah lain.

Masih segar dalam ingatan saya waktu itu kalau hendak menonton TV penduduk yang mempunyai peti TV tersebut akan menggunakan enjin atau janakuasa berkuasa petrol. Kalau tiba-tiba enjin mati, TV akan off. Menjerit penonton yang masuk menonton dengan bayaran 10 sen seorang.

Ulasan

salam Raai,

Gelaplah malam bila malam bertambah malam